گنبدسازی- گلدسته سازی

گنبد سازی، گلدسته سازی، گلدسته سازی مسجد، گنبد سازی مسجد

گنبدسازی- گلدسته سازی

گنبد سازی، گلدسته سازی، گلدسته سازی مسجد، گنبد سازی مسجد

سقف گنبدی مساجد ایران

چرا سقف مساجد ایران گنبدی شکل است؟
پیامبر گرامی اسلام (ص)، پس از هجرت و ورود به مدینه، با کمک اصحاب و یاران خود، اقامتگاهی بسیار ساده که دیوار آن به ارتفاع ۵/۳ متر و از خشت خام بر روی لایه ای از سنگ بود، که بعدها به دو برابر افزایش یافت.
 به دلیل تابش شدید آفتاب، دو سایبان از شمال و جنوب حیاط زده شد. 
ستون های سایبان ها از تن درخت خرما و پوشش آنها، برگهای درخت خرما، حصیر و پوست حیوانات بود. 
این، بنای ابتدایی مسجد النبی بود. 
در کنار همین مسجد، منزل همسران پیامبر (ص) قرار داشت. پیامبر گرامی اسلام (ص) پس از رحلت در یکی از اطاق های همسران خود به خاک سپرده شد.
دلیل گنبدی شکل بودن مساجد
رسول خدا (ص) در اوایل هجرت، علاوه بر این مسجد، مسجد دیگری به نام قبا بنا کرد. مسجد النبی به منزله ی مسجد جامع شهر مدینه بود و در آنجا به امامت پیامبر اکرم (ص) نماز جمعه برگزار می شد.
غیر از این دو مسجد، ۹ مسجد دیگر در محله های مختلف، به یاری و کمک حضرت رسول (ص) ساخته شد که در آنها نماز جماعت اقامه می شد و با اذان بلال، در آنها نماز می خواندند.
 بی شک اولین طراح و معمار گنبد مسجد در اسلام، پیامبر اکرم (ص) بوده است. رسول خدا(ص( به ساخت مساجد قبیله ها کمک می کردند.
مسجدها، ابتدا عاری از هر گونه زیور و تزئینات بودند. 
شکل و طرح هندسی آنها مربع و مربع مستطیل بود که بعدها در ساختن بسیاری از مساجد و حتی مساجد امروزی، مورد استفاده قرار گرفت.
 به طور کلی، نیاز به مسجد، بیشتر از هر عامل دیگری، نظیر وسعت، تزئینات و … مورد توجه رسول خدا (ص) و یارانش بود. 
مسجد، حصاری از خشت خام بود ه حریم امت و مظهر ایمان و اعتقاد بود و چند اتاق برای پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و حیاطی برای پذیرفتن پیروان و نیز دارای دو قسمت سرپوشیده بود که قسمت وسیع تر، نمایانگر دیوار قبله بود و به همین جهت، به مجموع بنا در رابطه با جهان بیرون و درون، وجهه ای مقدس می داد. 
قسمت سایه دار، تقدس بیشتری داشت و متوجه قطبی مذهبی بود و سرانجام منبری برای پیامبر که هنگام ایراد خطبه و پذیرفتن بیگانگان بر آن قرار گرفت.

برادران فرودرین سریال پایتخت

گلدسته سازی برادران فروردین بجز ناصر

گلدسته سازی برادران فروردین در سریال پایتخت ۲ که به کارگردانی سیروس مقدم بوده به خود و شهرستان بابل استان مازندران اعتبار بخشید.

گلدسته سازی برادران فروردین

از صنعت گنبد و گلدسته سازی باید حمایت شود.

خبرگزاری فارس اعلام داشت که صنعت گلدسته‌سازی فلزی کشور در بابل از حمایت مسئولان محروم است

با توجه به اینکه گسترش صنعت گنبد و گلدسته‌سازی سبب اشتغالزایی بسیاری از جوانان استان و شهرستان بابل می‌شود اما نه تنها توجهی نسبت به این صنعت صورت نگرفته بلکه صاحبان این صنعت در بابل در پرداخت مالیات‌های هنگفت با مشکلات زیادی مواجه هستند.

علی عرب که پایه‌گذار صنعت گلدسته سازی فلزی کشور در بابل بوده است هم اینک پیشنهادات زیادی برای احداث کارخانه این صنعت در کشورهای باکو و بغداد دارد اما به خاطر علاقه به میهن با درخواست آنها موافقت نکرده و خدمت به میهن را ترجیح داده است.

علی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل اظهار داشت: صنعت گلدسته‌سازی فلزی کشور را از سال ۱۳۵۴ در شهرستان بابل پایه‌گذاری کرده و بعد از مدتی این صنعت به سرعت گسترش یافته و هم اینک دارای شعبات زیادی در سطح استان و شهرستان بابل است. وی با اشاره به اینکه شعار ما، کار سبک، سریع، ارزان و با دوام است، بیان داشت: تلاش ما بر این است فلز را به شکلی در آوریم که زیبایی خاصی داشته و در عین حال ارزان هم تمام شود و در حال حاضر مدرن‌ترین کارها را پیگیری کرده و پیش بینی می‌کنیم روز به روز بهتر شود.

عرب حمایت مسئولان را در پیشرفت کارها بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: اگر استقبال خرید گنبد و گلدسته افزایش یابد به انجام فعالیت‌های بهتر با کیفیت مطلوب‌تر تشویق شده اما تاکنون هیچ یک از مسئولان اوقاف و امور خیریه و بنیاد شهید استان نه تنها از این صنعت بازدید نکرده بلکه در رفع مشکلات و موانع موجود نیز کمکی به ما نکردند.

وی تبلیغات را یکی از مهم‌ترین ابزار برای معرفی صنایع ایران برشمرد و افزود: به دلیل افزایش مالیات حتی از انجام کارهای تبلیغاتی نیز محروم بوده چرا که زمانی که تبلیغات کرده مالیات ما را افزایش داده و بیان می‌کنند درآمد مالی شما خوب بوده که بخشی از آن را به تبلیغات اختصاص داده اید. عرب با بیان اینکه در طرح توسعه صنعت گلدسته سازی بابل تعداد کارگران به چهار برابر افزایش می‌یابد، تصریح کرد: با توجه به وجود این صنعت در مازندران در حال حاضر مسئولان سفارش ساخت گنبد و گلدسته را به اصفهان داده در حالیکه کیفیت ساخت گنید و گلدسته اصفهان بهتر از مازندران نیست و اگر مسئولان از این صنعت در بابل حمایت کنند علاوه بر اشتغالزایی زیاد، ساخت گنبد و گلدسته در مازندران ارزان‌تر از اصفهان تمام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تقاضاهای زیادی از کشورهای باکو و بغداد برای پایه‌گذاری این صنعت در آن کشورها داشتیم اما به خاطر علاقه به میهن و برای اینکه به کشور خود خدمت کنیم از رفتن به آن کشورها خوداری کردیم.

منبع:  حمایت از گلدسته سازی